پنج شنبه , ۱ آبان ۱۳۹۳
آخرین مطالب سایت

لباس‌های ایرانی بر تن مانکن‌های خارجی

اصول روز بازاریابی می‌گوید فروشنده‌ای موفق است که بتواند محصول خود را در بهترین شکل و حالت ممکن به مشتریانش ارائه دهد. به همین دلیل شاید مغازه لباس فروشی که مانکن نداشته باشد، اصلا مغازه لباس فروشی به حساب نیاید.
به گزارش ایسنا، وقتی شخص برای خرید لباس و پوشاک به بازار مراجعه می‌کند و پشت ویترین مغازه‌ها به دنبال جنس موردنظر خود می‌گردد، اولین چیزی که نظر وی را به خود جب می‌کند، لباسها نیستند؛ بلکه این مانکنها هستند که ناخودآگاه چشم مشتری را به سمت خود جلب کرده و از این طریق مدت زمان بیشتری برای دیدن لباسهای موجود در ویترین مغازه‌ها صرف می‌کند.

با توجه به این‌که در ایران به دلیل محدودیتهای مختلف عملا چیزی به نام هفته مد به صورت گسترده و علنی برگزار نمی‌شود، این مانکنها هستند که به نوعی جور کار فروشندگان پوشاک را کشیده و به جای انسانهای واقعی پرو لباس را به خریداران نشان می‌دهند.

اگرچه امروزه حضور مانکنها در ویترین مغازه‌های لباس فروشی بیشتر نمادین شده و جنبه کارکردی چندانی ندارند، اما صاحبان مغازه‌های لباس فروشی هم به خوبی درک کرده‌اند که بدون مانکن ویترین آنها جلوه چندانی ندارد.

در ایران هم چند دهه است که استفاده از مانکن در مغازه‌های لباس فروشی آغاز شده و البته ماجرای مانکن در این مدت با فراز و نشیبهای زیادی مواجه شده است. طی سالهای اخیر نیروی انتظامی بارها با عنوان غیراخلاقی بودن مانکنهای موجود در مغازه‌های لباس فروشی اقدام به جمع‌آوری آنها کرده است، اما با وجود همه محدودیتها مانکنها هنوز توانسته‌اند به حیات خود در راسته‌های لباس فروشی ادامه دهند.

از ارزش بازار مانکن در ایران اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما احمد طاهرنژاد – تولیدکننده مانکن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که انواع مانکن به صورت غیرقانونی و قاچاق عمدتا از چین و ترکیه وارد ایران می‌شوند، گفت: این مانکنها علاوه بر این‌که عمدتا کیفیت پایینی دارند، در بسیاری از موارد از نظر فرهنگی نیز با جامعه ایران در تضاد هستند. ما سعی کرده‌ایم در تولیدات خود مشکلات فرهنگی موجود در مانکنهای وارداتی را برطرف کرده تا از نظر شرعی و اخلاقی مشکلی نداشته باشند.

وی افزود: البته تولید مانکن در ایران متولی خاصی ندارد و اتحادیه‌ای هم ندارد، اما به هر حال ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم که مانکنهای تولید داخل هیچ مشکلی با فرهنگ کشور نداشته باشند.

طاهرنژاد با بیان این‌که مانکن نماد کار پوشاک و لباس است، اضافه کرد: متاسفانه برخی فروشگاهها از مانکن به درستی استفاده نمی‌کنند و پوششهای بدی را تن مانکن می‌کنند که از نظر فرهنگی تبعات منفی در پی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بعضا مشاهده می‌شود که یک تاپ تنگ به مانکن می‌پوشانند. دست آن‌را هم خالکوبی می‌کنند تا مانکن بیشتر جلب توجه کند که این موضوع از نظر فرهنگی مشکل ساز می‌شود؛ در حالی که می‌توان یک لباس شیک به تن مانکن کرد.

به گفته او تولیدات داخلی مانکن نه فقط برای فروشگاههای لباس بلکه برای نمایشگاههای مد، سینما و رستورانها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این فعال صنعتی با اشاره به این‌که حدود پنج تولیدکننده بزرگ مانکن در تهران فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: مانکن جزئی از دکوراسیون مغازه‌های لباس فروشی بوده و بدون آنها فروش پوشاک قطعا کاهش خواهد یافت. در حال حاضر انواع مانکنهای زنانه، پچگانه، مردانه و آشپز در کشور تولید می‌شوند.

طاهرنژاد توضیح داد: مواد اولیه لازم برای تولید مانکن شامل رزین اشباع شده، کبالت، پشم شیشه و اسید می‌شوند که حدود ۶۵ درصد این مواد از خارج و مابقی از داخل تامین می‌شوند.


درباره‌ی BT

دوست دارم نظرتون رو درباره مطالبی که تو سایت هست بدونم - موفق و شاد باشید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

شما میتوانید از این مطالب هم دیدن فرمائیدclose